Pages

Friday, March 8, 2013

Rhesus Darah dan Kehamilan

Salam,

Saya dapat tahu mengenai jenis darah dan kesan terhadap kehamilan selepas saya buat check-up kali pertama dengan Dr.Khamsiah, di Klinik O&G Annur, Bangi. Atas dasar ingin tahu, balik dari check-up, saya terus meng'google'. Saya rasa info ini amat penting sebagai persediaan kepada bakal - bakal ibu di luar sana terutama kepada bakal ibu yang mempunyai rhesus Negatif. Enjoy reading!!!~

------------------------

Setiap wanita hamil dikehendaki memeriksa kumpulan darah, bukan sahaja bertujuan untuk mengetahui jenis kumpulan darah sama ada A, B, AB atau O, tetapi juga bagi mengenal pasti jenis rhesus. Pasti ramai dikalangan kita yg tertanya2 apa itu rhesus?, dan kenapa ianya begitu penting untuk dikenal pasti (terutama bagi wanita hamil? 

Apa Itu Rhesus? 
Rhesus merupakan satu lagi jenis komponen pengenalan pada sel darah. Rhesus terbahagi kepada 2 iaitu rhesus positif atau rhesus negetif.

Apakah Kepentingan Mengetahui Jenis Rhesus Wanita Hamil?
Permasalahan Rhesus dalam mengandung boleh berlaku bila seorang wanita yang negatif mempunyai pasangan Rhesus positif.


Hal ini, boleh memberi kesan kepada janin yang dikandung, jika bayi atau janin tersebut mempunyai rhesus jenis positif. Keadaan ini boleh berlaku dalam kadar risiko 50% atau 100%. Jika anak dalam kandungan yang pertama positif, sel-sel darah dari anak dapat bercampur dengan darah ibu terutama sekali semasa bersalin. Sel-sel ini, walaupun sedikit akan menimbulkan rangsangan dalam badan ibu dan membentuk antibodi (antibodi anti-D) yang memusnahkan sel-sel darah Rhesus positif bayi.

Jika janin mempunyai rhesus positif, masalah boleh timbul jika sel darah janin bercampur dengan sel darah ibu. Jika tidak dirawat, sel darah ibu akan membentuk antibodi yg akan memusnahkan sel2 darah rhesus positif janin. Antibodi yg terbentuk ini boleh memberi masalah kepada janin dan boleh mengakibatkan kematian janin.




Pembentukan antibodi ini, boleh terjadi dalam keadaan berikut :

  • Kelahiran - lebih cenderung dalam pembedahan caesarean, kelahiran kembar dan kelahiran stillbirth
  • Prosedur D & C
  • Prosedur mengeluarkan uri yg lambat lekang selepas bersalin (manual removal of the placenta)
  • Prosedur tertentu sewaktu kehamilan. Contohnya, amniotentesis dan chorionicvillous sampling)
  • Trauma dalam trimester ketiga seperti kemalangan, hentakan dan sebagainya.

Antibodi (antibodi anti-D) yang dibentuk dalam ibu akan berkekalan, seperti juga kalau seorang itu telah dijangkiti demam campak - badannya telah membentuk antibodi yang melawan virus campak itu dan kemudiannya, dia tidak akan dijangkiti lagi kerana antibodi yang ada ini akan mengenal virus campak pada kali yang kedua dan terus memusnahkannya.

Jadi, jika ibu itu mengandung kali kedua, dan kandungan anak itu positif juga, antibodi dari ibu akan memasuki salur darah bayi dan memusnahkan sel darahnya. Bayi ini akan meninggal kerana kurang darah yang menyebabkan kegagalan fungsi jantung (lemah jantung). Bila dilahirkan, ia kelihatan bengkak kerana cecair berlebihan di dalam badan. Keadaan ini dinamakan 'Hydrops fetalis'.

Banyak kajian dilakukan mengenai masalah ini, sehingga sekarang jarang sangat ada kematian bayi berikutan masalah Rhesus. Mengikut kajian, lebih kurang 85% daripada kita mempunyai darah jenis rhesus positif. Namun , walaupun hanya 15% sahaja wanita yg mempunyai rhesus negetif, ada kemungkinan besar mereka akan mempunyai suami rhesus positif. Oleh kerana genetik rhesus bersifat dominan maka kemungkinan janin yg dikandung mempunyai rhesus positif juga adalah besar. Bagi suami yg mempunyai rhesus positif bersifat heterozigus maka setiap janin yg dikandung mempunyai risiko 1 : 2 untuk mempunyai rhesus positif. tetapi jika suami mempunyai rhesus positif bersifat homozigus, maka setiap janin yg dikandung akan mempunyai rhesus positif.

Adalah menjadi amalan biasa di semua klinik mengandung untuk memeriksa kumpulan darah ibu supaya mereka yang Rhesus negatif dikenal pasti. Mereka akan diminta membawa suami untuk diperiksa jenis darah mereka. Jika suami Rhesus positif, mereka akan dinasihati seperti demikian - bila sudah bersalin, darah anak akan diperiksa untuk mengenal pasti kumpulannya. Jika ia positif, ibu akan diberi satu suntikan dalam lingkungan masa 72 jam - suntikan ubat ini mengandungi imunoglobulin yang akan melindungi darah ibu dari membentuk antibodi kepada Rhesus positif. Ini akan diulangi tiap-tiap kali ia bersalin jika anaknya itu positif juga.

----------------------

#KataHati#
> Alhamdulillah, ibu dan abah Aisyah berdarah Rhesus Positif...so tiada Anti-D

----------------------

Info Dari : Majalah Harmoni , www.carigold.com , www.everybody.co.nz  www.clarian.org

5 comments:

  1. Salam,,sy nk tye,,saya skg hamil 5 bulan,,,dan ujian darah saya adlh rheusus -,,,adkh ianya merbahaya pd kndgn saya?

    ReplyDelete
  2. jik saya.darah 0-...husband b+...saya lahir ank.b+....saya. pasti saya dah amik.su.tikan.atau tidak.mcm mna ya? ? ? boleh buat extra suntikan ke...

    ReplyDelete
    Replies
    1. sis. saya pon ada persoalan mcm sis. sebab di buku pink tidak dinyatakan sama ada kita dah terima suntikan atau belum. anak saya dah berusia 1y5m.

      Delete
  3. good info.

    lawat blog saya www.rehanswardrobe.blogspot.com

    ReplyDelete
  4. Adakah darah o dan b boleh mnyebbkn mengndung..tp..tiada buang air mani dlm kemluan permpuan..

    ReplyDelete

Rahsia RM435,200 Dalam 7 Bulan!

Ketahui Rahsia Bagaimana Mohd Nizam Menjana RM435,200 Dalam Masa 7 Bulan DiInternet, Tanpa Produk & Pengalaman! EKSKLUSIF! www.jutawanautomatik.com