Pages

Saturday, March 9, 2013

Apa itu KOLOSTRUM???

Salam,

Alhamdulillah Aisyah kini sudah berusia 1 bulan. Masa sangat pantas berlalu. Masih terbayang lagi saat melahirkan Aisyah.

Alhamdulillah juga sebab saya berjaya fully breastfeed Aisyah. Walaupun pada awalnya susu tiada, namun selepas balik ke kampung Mr.hubby dan berurut dengan bidan, akhirnya.....keluar gak susu.

Bercakap mengenai susu ibu, ianya boleh dibahagikan kepada 3 jenis (Kolostrum, foremilk dan hindmilk) dan setiap satunya mempunyai peranan dan khasiat yang penting untuk bayi.

Untuk entry kali ini, jom kita tambah ilmu dengan membaca info mengenai Kolostrum yang saya ambil dari www.sciencedaily.com.

------------------

Kolostrum

Kolostrum (juga dikenali sebagai beestings atau susu pertama) adalah satu bentuk susu yang dihasilkan oleh kelenjar mamari pada penghujung kehamilan dan beberapa hari selepas melahirkan anak.Kolostrum manusia adalah tebal, melekit dan kekuningan.

Kiri - Kolostrum, Kanan - Susu Ibu
Source : Wikipedia.org

Pada manusia, ia mempunyai kepekatan yang tinggi nutrien dan antibodi, tetapi ia adalah dalam kuantiti kecil. Kolostrum adalah tinggi karbohidrat, tinggi protein, tinggi dalam antibodi, dan rendah lemak (bayi yang baru lahir mungkin mendapati lemak sukar untuk dihadam).

Bayi yang baru lahir mempunyai sistem pencernaan yang sangat kecil, dan kolostrum menyampaikan nutrien dalam bentuk yang sangat pekat pada kuantiti yang rendah.

Ia mempunyai kesan laksatif ringan, menggalakkan pembuangan najis pertama bayi, yang dipanggil meconium.

Ia juga membantu membuang lebihan bilirubin, produk sisa mati sel-sel darah merah yang dihasilkan dalam kuantiti yang besar pada masa kelahiran disebabkan pengurangan isipadu darah, dari badan bayi dan membantu mencegah jaundis. Kolostrum mengandungi sejumlah besar antibodi yang dipanggil "secretory imunoglobulin" (IgA) yang membantu melindungi membran mukus di tekak, paru-paru, dan usus bayi.

Leukosit yang turut hadir dalam kuantiti yang besar membantu melindungi bayi daripada virus bakteria dan berbahaya.

Meminum Kolostrum menetapkan bakteria bermanfaat dalam saluran penghadaman. Bayi pra-matang cenderung untuk membesar dengan lebih baik jika meminum kolostrum manusia daripada formula bayi komersial.

Susu manusia mengandungi komponen khas, dipanggil modular pertumbuhan, yang membantu sistem penghadaman bayi pramatang menyesuaikan diri dengan penyusuan melalui mulut.

Penyelidikan menunjukkan bahawa bayi pramatang yang makan susu formula cenderung muntah secara berlebihan daripada bayi yang minum kolostrum dan susu ibu.

Bersambung di entry akan datang untuk info mengenai "foremilk & hindmilk"


#KataHati#
> Berusaha pump susu pada awal kelahiran Aisyah untuk dapatkan kolostrum sampai bengkak puting. Alhamdulillah dapat juga dalam satu sudu dan Aisyah kena Jaundis cuma 3 hari sahaja (bacaan paling tinggi 11.5 mg/dL)

No comments:

Post a Comment

Rahsia RM435,200 Dalam 7 Bulan!

Ketahui Rahsia Bagaimana Mohd Nizam Menjana RM435,200 Dalam Masa 7 Bulan DiInternet, Tanpa Produk & Pengalaman! EKSKLUSIF! www.jutawanautomatik.com