Pages

Tuesday, December 21, 2010

Hikayat Merong Mahawangsa

Hebat Mrs.F tengok trailer kat bawah ni.....bangga dengan KRU sebab dapat menghasilkan filem epik melayu ni dengan dramatik dan penuh aksi. Harap-haraplah jalan cerita yang ditayangkan nanti sama hebat macam trailer ni. hehehe....tak sabar nak ajak Mr. Hubby tengok filem ni kat panggung.




Hikayat Merong Mahawangsa ni merupakan hikayat ataupun penulisan pensejarahan tradisional melayu yang menceritakan mengenai Raja Merong Mahawangsa yang dikatakan mempunyai ikatan kekeluargaan dengan Raja Rom, dan juga merupakan pembesar kepercayaan Raja Rom. Raja Merong Mahawangsa juga merupakan nenek moyang kepada Raja - raja Kedah. Dikatakan semasa pelayaran putera Raja Rom bersama-sama Merong Mahawangsa dan pengikutnya ke China, angkatan yang mengiringi Putera Raja Rom telah diserang oleh geroda yang telah bersumpah di hadapan Nabi Allah Sulaiman bahawa ia akan menghalang Raja Rom daripada berbesan dengan Raja China dan memperlihatkan kebesarannya. Semasa Putera Raja Rom dipertemukan dengan Puteri China di Pulau Langkapuri, Raja Merong Mahawangsa diterima sebagai Raja Langkasuka. Negeriu itu kemudiannya telah diperintah oleh anak lelaki baginda iaitu Raja Merong Mahapudisat. Raja Merong Mahapudisat kemudian dengan arahan ayahandanya telah mengarahkan anak - anak baginda membuka negeri siam, perak dan patani.

Dikatakan juga dengan bermulanya pemerintahan salasiah Raja Merong Mahawangsa, bermulalah penghantaran bunga emas dan bunga perak daripada kerajaan kedah. Dalam hikayat Merong Mahawangsa ini juga timbulnya nama Raja Bersiong, seorang raja yang dikenali dengan sifat zalim dan kejam terhadap rakyat sehingga dibuang takhta dan diganti dengan putera banginda

Pada zaman pemerintahan putera Raja Siong inilah, Kedah menerima kedatangan agama Islam. Hikayat ini diakhiri dengan jurai keturunan raja-raja yang memerintah Kedah sehingga ke Sultan Ahmad Tajuddin Syah.



Minda Mrs.F : ||...Kalau nak tahu jalan cerita Merong Mahawangsa versi KRU, sila klik ...||
Merong Mahawangsa

1 comment:

  1. Pewaris Mutlak Takhta Sebenar Kerajaan Merong Mahawangsa Ada Disini..

    ReplyDelete

Rahsia RM435,200 Dalam 7 Bulan!

Ketahui Rahsia Bagaimana Mohd Nizam Menjana RM435,200 Dalam Masa 7 Bulan DiInternet, Tanpa Produk & Pengalaman! EKSKLUSIF! www.jutawanautomatik.com